dijous, 10 d’abril del 2014

13. Amor fatal en decúbit supí

Títol
El decúbit supí, és el nom que rep la postura corporal quan estem estirats cap amunt. 
Significa: assassinat per amor amb aquesta postura corporal. 
Tema del conte
Fugir dels problemes en aquest cas amb la mort o amb la violència i no assumir les 
conseqüències que aquest poden portar.
Narrador 
El narrador és omniscient, parla en tercera persona. Coneix tots els detalls de la història que està explicant. No hi ha cap altre narrador que aporti cap altre informació. 
Estructura i argument del conte
El conte és un soliloqui amb un únic narrador, està estructurat amb una introducció, nus i desenllaç.  
A la introducció se’ns presenta al protagonista i la seva situació. El senyor Gervasi Fonolleda, quan sonen les dotze, s’estira dels cabells i cau en una curta però intensa paranoia. Acaba de ser infidel a la seva dona i encara sense vestir i amb la “culpable” estirada al seu sofà despullada pensa en tot el que podria pensar d’ell la seva filla la seva dona o  tota la generació Fonolleda. 
Seguidament, comença el nus de la història, quan després de donar voltes i més voltes intentant no mirar el cos nu de la dona per no caure un altre cop a la temptació, la seva mirada passa per un puny al que havia servit sempre de tallapapers. 
Finalment, al desenllaç, acaba amb el problema travessant sis vegades el quadre de la Claudia Cardinale. 
Definició de l’espai on es desenvolupa l’acció
- Espai general: Les Terres de l’Ebre, Mequinensa, Franja de Ponent. 
- Espai concret: Despatx del senyor Gervasi Fonolleda. 
Montcada ambienta les seves narracions en la Mequinensa, però el converteix en un poble qualsevol, adquirint així una dimensió universal. El marc geogràfic és sempre un escenari on es desenvolupen els temes principals, però mai la finalitat. En aquest conte, les accions transcorren al despatx den Gervasi, al primer pis de casa seva. El temps en el que transcorre el conte és a les 12 de la nit, ja que diu que acaben de tocar el rellotge del campanar del poble, i durant tot el capítol no passen més de 15 minuts aproximadament. 
Món interior dels personatges
En Gervasi és infidel a la seva dona, i està constantment preocupat pel que ha fet. També hi ha un moment al que es pregunta què és el que la Natàlia pensaria d’ell si veiés la situació pel forat del pany de la porta com de costum, adonant-se de la gravetat de la situació.

Personatges del conte
Gervasi Fonolleda: Es propietari d’una empresa minera. Li agrada la Claudia Cardinale amb la que es infidel a la seva dona. Es mostra constantment preocupat pel que ha fet.
Claudia Cardinale: Personatge del quadre. 
Júlia: Casada amb en Gervasi. Es bastant major.
Familia fonoelleda: Els tiets eren persones díscoles (tenien relacions). 
Julieta: Filla d’en Gervasi.
Natàlia: Minyona de confiança de la casa.

Estil; llenguatge i vocabulari
Montcada va manifestar “expressis verbis” en diverses ocasions, és a dir, que el conte ha de ser ràpid i concís.
El llenguatge autòcton de les terres de l’Ebre i de la Franja de Ponent. Expressions locals de Mequinensa i territorials, és a dir, de les terres occidentals.
Algunes paraules pròpies del català occidental:
  • Atallar: Sortir a trobar a algú impedint-li continuar el seu camí.
  • Panteixant: Respirar amb fatiga i violència.
  • Diplodocus: Dinosaure terrestre d’uns 25 metres de longitud, cap petit, cos baix i coll i cua molt llargs, era herbívor i va viure durant l’era secundària. 
  • Ignomínia: Deshonor, descrèdit de qui ha perdut el respecte dels altres a causa d’una acció indigna o vergonyosa.
  • Espill: mirall.

L’humor i ironia: La crítica social i política

Al conte, Montcada utilitza certa ironia per narrar els fets. Aquest humor es pot veure sobretot al fet de que es passa el conte descrivint l’escena fent pensant que el cos de l’amant està estès al sofà, i al final fa un gir d’argument dient que Gervasi apunyala un retrat.  Al conte també fa una crítica social, mostrant-nos la hipocresia de Gervasi davant de la situació, ja que s’intenta convèncer de que no pot cometre el mateix error dues vegades, reprimint els seus verdaders sentiments. 

Xavi Castillo, Eva Barrero i Carla Rabaneda

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada